6.8.10

Rozhovor s Andre Rédrem, českým veslařem ve slovenských barvách

ENGLISH TITLE: Interview with Andre Redr, a Czech Rower in Slovak Colours


Veslování není typický sport, kde by se z jakýchkoli důvodů měnily národní dresy. Ojedinělé výjimky jsou mezi solitéry na skifu: švýcarský olympijský vítěz Xeno Müller získal americké občanství díky (nakonec nedodrženému) slibu, že za novou vlast pojede na olympiádu do Atén, a bulharský juniorský mistr světa z let 2007 a 2008 Aleksandr Aleksandrov od letoška závodí za Ázerbájdžán, pro který už stihl vybojovat stříbro na světovém šampionátu veslařů do 23 let.


Po jejich bok se zařadil český veslař Andre Rédr, který kvůli konfliktu v domovském Hodoníně zakotvil za řekou Moravou. Doufá, že letos pro Slovensko získá první medaili ze světového šampionátu juniorů, který právě probíhá na umělé dráze v Račicích. Že Rédrovy ambice nemusí být marné, naznačilo jeho dnešní vítězství v rozjížďce. Nabitý srpen bude pro Andre Rédra pokračovat v Singapuru, kam pojede na historicky první letní olympiádu mládeže. (AKTUALIZACE: V Račicích nakonec Rédr skončil těsně za medailí – čtvrtý. V Singapuru pak byla jeho hlavním soupeřem viróza, která ovlivnila jeho výkon v semifinále a do finále B o celkové 7.-12. místo kvůli ní nenastoupil. Proto byl klasifikován jako dvanáctý.)



Slovenský reprezentant ve veslování Andre Rédr soukromě trénuje v Hodoníně v doslova polních podmínkách. Snímek poskytl Andre Rédr.

Andre Rédr je sportovec nové generace – rozhovor s ním jsem mohl nahrávat po telefonu, ale on dal přednost Facebooku. Odpovídá odměřeně a promyšleně, ale bez otálení – jako člověk, který zná svou cenu, ví, co chce, a jde si za tím.


Remigatio Blog: Co a kdy vás přivedlo k veslování?

Andre Rédr:
Začínal jsem v deseti letech, kdy nás do Veslařského klubu (VK) Hodonín přišlo asi pět kamarádů. Protože se mi tento sport líbil a byla tam dobrá parta, zůstal jsem.


Jak vlastně dojde k tomu, že mladý sportovec z Hodonína začne reprezentovat Slovensko?

Problémy, které vznikly ve VK Hodonín, které jsou pryč a nechci je rozebírat, mě přiměly k odchodu na Slovensko. (Pozn. red.: Předseda VK Hodonín Miroslav Hatala na prosbu o vyjádření odepsal: „Andre Rédr odešel z VK Hodonín na vlastní žádost.“)


Ve kterém roce to bylo? Vaše jméno se ve výsledcích závodů v ČR přestalo objevovat v roce 2007, kdy jste byl prvním rokem v kategorii dorostenců. Tehdy jste se stal mistrem Moravy na skifu.

To už je dávno... V roce 2007 jsem získal titul na mistrovství ČR ve sprintu. Před tímto mistrovstvím mi nebylo umožněno trénovat na vodě, připravoval jsem se jen na suchu. Téhož roku mi nebylo umožněno zúčastnit se mistrovství ČR na 1500 m (standardní trať pro závody dorostenců – pozn. red.).


Zkoušel jste vyjednat přechod pod jiný klub v ČR, nebo bylo rovnou ve hře Slovensko?

Zkoušel jsem přestoupit do jiného českého klubu, což se nepodařilo kvůli finančním požadavkům mateřského klubu. Přestup do Slávie STU Bratislava byl nejjednodušší možností.


Kolik za vás chtěl VK Hodonín?

Klub chtěl stanovenou částku dle pravidel Českého veslařského svazu (ČVS) plus procenta z dotací sportovního centra mládeže (SCM) v případě, že setrvám v některém z českých klubů po dobu dvou let. Přesnou částku neznám. (Pozn. red.: Registrační a přestupový řád ČVS doporučuje jako přestupní poplatek 10 000 Kč plus vrácení 25% případných dotací na výkonnostní přípravu. V případě sporu může rozhodnout Přestupová komise ČVS. Ovšem generální sekretář ČVS Josef Johánek uvádí, že Přestupová komise nikdy neobdržela podnět k jednání o přestupu Andre Rédra. AKTUALIZACE: Po skončení juniorského světového šampionátu Josef Johánek napsal v diskusním fóru na stránkách ČVS, že svaz se o otázku odchodu Andre Rédra z VK Hodonín aktivně zajímal – sám Josef Johánek „písemně reagoval na každý dopis“ Rédrovy matky, tedy jeho zákonné zástupkyně. Rovněž podle Johánka tehdejší ústřední trenér mládeže „Karel Neffe se s paní Rédrovou v Hodoníně sešel a jednal s ní téměř dvě hodiny“. ČVS si také „vyžádal všechny doklady týkající se čerpání prostředků na přípravu André Rédra a VK Hodonín veškeré výdaje řádně doložil“.)


Proč jste se nakonec rozhodl právě pro Sláviu STU Bratislava?

Do Bratislavy jsem přestoupil přes známého. V Bratislavě se mě ujal pan Alexander Dénes (sekretář Slovenského veslařského svazu – pozn. red.), který mi svým přístupem vytvořil ty nejlepší podmínky, abych mohl reprezentovat Slovensko.


Takže napřed jste byl ve Slávii STU a teprve pak jste si vyjel místo ve slovenské reprezentaci?


Ano, musel jsem dokázat, že na místo v juniorské reprezentaci Slovenska mám.


Musel jste žádat o slovenské občanství?

Ano, mám obojí.


Jak to vypadá s úrovní veslování na Slovensku? Dělají tam něco výrazně lépe, z čeho by se české kluby nebo reprezentace měly poučit?

Slovenské veslování se snaží podchytit hlavně mládež, stejně jako v ČR. Ostatní nedokážu posoudit. Osobně si na podmínky, které mi Slovensko vytvořilo, nemůžu stěžovat.


Jak a kde trénujete dnes, když stále bydlíte v Hodoníně? Máte trenéra?

Trénuji v Hodoníně na soukromém pozemku díky kamarádům, kteří mi to umožňují. Můj trenér Bohumil Juračka se mnou přešel z VK Hodonín pod Sláviu STU Bratislava.


Zaujalo mě, že loni jste za svůj nový oddíl vesloval právě na závodech v Hodoníně.

Můj start určilo vedení klubu.


Jak se daří kombinovat veslování se školou? Kolik hodin denně trénuje juniorský reprezentant ve veslování?

V přípravě na velké závody trénuji dvoufázově zhruba čtyři hodiny denně. Školu žádám o uvolnění v případě závodů. Se školou nemám problém.


Loni jste byl na mistrovství světa juniorů 12., v konkurenci o rok starších soupeřů. Jaký máte cíl letos?

Můj osobní cíl je medaile. Uvidíme.


Mezi Vaše hlavní soupeře bude patřit pražský skifař Jakub Podrazil, se kterým jste na českých regatách společně startoval na dvojskifu.

Jakub je velmi dobrý soupeř.


Máte nějaké představy do budoucna, ať už k veslování či obecně? Chcete dál reprezentovat i za seniory?

Pokud mi to zdraví dovolí, rád bych pokračoval i v seniorském veslování.


Výsledky Andre Rédra za slovenskou reprezentaci v českých vodách

* Brněnská mezinárodní regata juniorů – loni 5., letos 3. místo (v obou letech před všemi českými zástupci)

* Jarní skulerský závod Rösslera-Ořovského (závod skifařů v rámci Primátorek) – letos 3. místo (v kategorii seniorů)

* mezinárodní mistrovství ČR juniorů – letos 1. místo na dvojskifu (ve společné posádce s Jakubem Podrazilem z pražského VK Blesk)

* mistrovství světa juniorů – loni 12. místo, letos doufá v medaili

No comments:

Post a Comment